Blog

Avrupa'da Elektrikli Araç Şarj Sektörü - 2021

Sektörün 2021 Yılındaki Görünümü

Elektrikli araçlar çoğunlukla evde ve iş yerinde şarj edilirler. Buna rağmen, halka açık şarj noktalarına da ihtiyaç duyuyoruz. Daha fazla elektrikli araç sürücüsünün şarj noktalarını kullanmasına imkân sağlamak, elektrikli araçlarla uzun mesafeli seyahati kolaylaştırmak ve şarj sürelerini azaltmak için hızlı şarj cihazlarına ihtiyacımız var. Charge Teknoloji olarak hem evde kişisel kullanıma yönelik (Electrise Home ve Electrise Home Mini) hem de halka açık kullanıma ve hızlı şarja yönelik (Electrise City ve Electrise CityMax) çözümlere sahibiz. Ülkemizde her geçen gün önemini arttıran bu şarj sistemleri, Avrupa’da da oldukça yaygın olarak kullanılıyorlar. Sektörün Avrupa’daki konumunu biraz daha iyi anlamak için bu yazımızda Avrupa’da elektrikli araç şarj cihazı pazarının durumunu analiz edeceğiz.

Elektrikli araç pazarı, karbon emisyonu karşıtı önlemlerin ağırlıklarını git gide arttırmaları ve “European Green Deal” finansal yardımları sayesinde Avrupa’da hızla büyüyor. Fosil yakıtla çalışan arabaların satış sayısı elektrikli araçlara kıyasla hala daha yüksek olsa da 2030 yılına kadar dünya çapında satılan her 5 yeni arabadan 2’sinin elektrikli olması bekleniyor.

Bu büyüme beklentilerine rağmen bazı olumsuz görüşler de mevcut. Yolun ortasında şarjımız bitmeden seyahat edebilme ve uzun mesafeli yolculuklar yaparken sıkıntı çekmeme gibi hedeflere dair endişeler, elektrikli araç pazarını yavaşlatan ana nedenler arasında sayılabilir. Neyse ki şarj istasyonu sayısı giderek artıyor ve Avrupa’da elektrikli araç pazarı hızla büyüyor. Yollardaki tüm otomobillerin toplamıyla elektrikli araçların oranına bakıldığında Norveç (%18,1), İzlanda (%5,5), İsveç (%3,7) ve Hollanda (%3,2) Avrupa’da önde gelen ülkeler arasında. Fakat saf satış hacmine bakıldığında başı Çin, Almanya, Avrupa Birliği ve ABD çekiyor.

european union, europe, flag-155207.jpg
road, countryside, nature-6777938.jpg

Son veriler, sürüş sırasında şarjın bitmesi korkusunun 2021’de bile yersiz olduğunu gösteriyor. Bu yıl Avrupa Birliği bölgesinde, ortalama olarak her 100 km’de beş hızlı şarj cihazı var. Artık çoğu elektrikli aracın tam şarjla 400+ km seyahat edebildiği göz önüne alındığında, şarj için çok sık durmak zorunda olmadığımızı da görüyoruz. Tüm bunlar, elektrikli araç sürücülerini rahatlatan haberler olarak karşımıza çıkıyor.

Halka açık şarj istasyonlarına erişimde yaşanabilecek aksilikler ve sıraya girme endişesi, elektrikli araçlara karşı ileri sürülen argümanlardan bir diğeridir. Buna bir cevap vermek için yapılmış önemli çalışmalardan birisi Avrupa Birliği’nden gelmekte. 2014 yılında AB tarafından atanan bir komisyon, herkesin halka açık istasyonlara ulaşabilmesi için Avrupa genelinde her halka açık şarj noktası (PCP) başına maksimum 10 elektrikli aracın desteklenebileceğine karar verdi.

Elektrikli araç şarjına karşı bir başka yaygın argüman, halka açık şarj istasyonlarına erişmek için uzun saatler boyunca sıraya girmek durumunda kalma korkusudur. Fakat günümüzde bile halka açık şarj noktası başına yaklaşık 7,5 elektrikli araç bulunmakta. Bu durumda çoğu ülkenin, 2014’te AB tarafından belirlenen standartları zaten yerine getirdiğini görüyoruz.

Ama gelecekte bu değişebilir. Çünkü elektrikli araçların sayısı hiç olmadığı kadar hızlı artıyor. Bu, halka açık şarj noktası başına önerilen 10 elektrikli araç sınırı içinde kalmak istiyorsak giderek daha fazla şarj istasyonuna ihtiyacımız olacağı anlamına geliyor. Neyse ki son tahminler, Avrupa’da elektrikli araç şarj cihazı talebini karşılayabileceğimizi gösteriyor. Tabii ki bu hedefi tutturmak için bazı çalışmalar yapılmalı. Örneğin, 2030 yılına kadar Avrupa’da 2,7 milyon kamu şarj noktası daha yerleştirmemiz gerekiyor ve bu da ortalama €1,8 milyarlık bir yatırım gerektiriyor (AB’nin yol ve altyapı için yıllık bütçesinin yalnızca %3’ü).

Almanya’nın 2025’te 300 bin şarj cihazı ve 2030’da 700 bin şarj cihazıyla AB’deki en büyük pazar olması bekleniyor. Şu anda Almanya’da 25 bin şarj cihazı var, bu nedenle önümüzdeki yıllarda piyasanın ciddi anlamda büyümesi bekleniyor diyebiliriz.

Başka bir açıdan, COVID-19 salgınının elektrikli araç satışları üzerinde olumlu bir etkisi olmuş gibi görünüyor. Yapılan yeni araştırmalar 2030 yılında pandemi öncesi tahminlerden %22 daha fazla elektrikli araca sahip olacağımızı gösteriyor. Ancak bu arada, şarj cihazı başına tahmini elektrikli araç sayısının 13,79 olması gibi negatif bir beklenti de var. Dolayısıyla elektrikli araç sayısının artması, AB’nin önerilen limiti içinde kalmamız için daha fazla EV şarj noktası kurulmasını gerektirmektedir.

germany, country, typography-3780217.jpg

Charge Teknoloji, halka açık ve ev tipi elektrikli araç şarj cihazı çözümleriyle yanınızda. Bu çözümlerimiz hakkında daha fazla bilgi edinmek için web sitemize göz atabilirsiniz.

Kaynak: Transportenvironment.org (2021)